Jyväskylän taidemuseon unenomainen kesä
Syyskuuhun 2019 asti Jyväskylän taidemuseossa pääsee nauttimaan kahden kiinnostavan nykytaiteilijan, Emma Ainalan ja Yuichiro Saton unenomaisista teoksista. Ainala on vuonna 1989 syntynyt kuvataiteilija, joka on jo ehtinyt luoda itselleen nimeä kotimaisen nykytaiteen kentällä.
Ainalan Jyväskylän näyttelyn nimi on Dear Ambiguity, joka kuvaakin erinomaisesti hänen maalaustensa monimerkityksellistä, muuttuvaa ja häilyvää luonnetta. Maalauksien aiheena ovat tytöt ja nuoret naiset, jotka eivät Ainalan töissä kuvataiteen stereotypioista poiketen ole katseiden kohteita, vaan oman todellisuutensa hallitsijoita. He kääntävät katseensa yleisöä kohti, jolloin maalauksia ulkopuolisena tarkastelemaan tottunut museovieras joutuu oudolle maaperälle.
Ainalan ikätoverit löytävät maalauksista varmasti tuttuja elementtejä. Viittaukset Päättymätön tarina -elokuvaan ja aina hieman huolestuttavan näköisiin Furby -leluihin riemastuttavat. Muistot sekoittuvat nykyhetkeen ja lapsuus aikuisuuteen. Hahmot Ainolan maalauksissa näyttävätkin elävän maailmojen välissä, surrealistisen unitodellisuuden ja arjen liitoskohdissa. He ovat oman maailmansa suvereeneja kuningattaria, jotka eivät tarvitse katsojan lupaa katsoakseen ulos maalauksesta tai uppoutuakseen syvemmälle omaan todellisuuteensa.
Helsingissä syntyneen, nyt Savonlinnaan asettuneen Ainalan töitä on voinut aiemminkin nähdä useissa näyttelyissä ympäri Suomen. Viime vuonna hänen töitään oli esillä myös Kööpenhaminan Kunsthal Charlottenborgissa, joka tuskin jää Ainalan viimeiseksi kansainväliseksi näyttelyksi.
Koivumetsä tuorein silmin
Suomeen Japanista 2016 saapunut Yuichiro Sato ei halunnutkaan lähteä. Suomalainen luonto kiehtoi häntä niin, että hän kokee sen muuttaneen taiteensa ja elämänsä suunnan. Vuoden oleskelu alkoi venyä, ja nykyään Sato työskentelee taidekeskus Järvilinnassa. Myös hänen töitään voi nähdä syyskuuhun 2019 asti Jyväskylän taidemuseossa Metsä – todellisuuden ja kuvitelman rajamailla -näyttelyssä. Klassisen japanilaisen taidekoulutuksen saanut Sato tutkii työssään suomalaisen ja japanilaisen taideperinteen yhtymäkohtia ja eroja. Näin suomalainen katsoja löytää tutuistakin luontoaiheista uutta eksotiikkaa. Yksityiskohtaiset, suurikokoiset grafiittityöt muistuttavat tarkkuudessaan valokuvia. Suomalainen katsoja liikuttuu siitä pieteetistä, millä Sato kuvaa kotoisia metsiämme.
Kuten Ainalankin työt, myös Sato kuvaa todellisuuden ja mielikuvituksen rajoja. Siinä missä Ainalan työt ovat värikylläisiä ja pitävät keskiössään ihmisen, Saton suuret mustavalkoiset piirustukset kuvaavat hiljaisia luontomaisemia. Kuitenkin sekä Saton hillityt koivunrungot, että Ainalan pastillisävyiset sängynpeitot herättävät katsojassa samoja tunteita: pysähtymistä jonkin arkisen äärelle. Tavanomainen nousee mystiseksi. Jokapäiväiset kokemukset nousevat yleviksi ja pohdinnan arvoisiksi.
Nykytaiteen nousevat nimet Yuichiro Sato sekä Emma Ainola täydentävät siis erinomaisella tavalla toisiaan Jyväskylän taidemuseon kesässä. Kesänäyttelyitä täydentää taidemuseon yhteydessä sijaitseva kokeellinen Taidetila. Syyskuuhun asti siellä on esillä jyväskyläläisen Tiitus Petäjäniemen värikylläisiä maalauksia. Jyväskylän taidemuseo tarjoaa siis kesällä 2019 lukuisia tutustumisen arvoisia elämyksiä kaikille nykytaiteesta kiinnostuneille.